Léptetőmotor vagy szervó rendszer
Gyakran felmerül a kérdés, hogy szervó- vagy léptetőmotor?
Mi is a különbség, mi a fontos tulajdonság, ami miatt egy hobbysta választani kényszerül a kettő között?
Nézzük a léptetőmotor és a szervómotor összehasonlítását:
A léptetőmotor meghajtása vezérlésnek minősül, azaz nyitott kör: kiadjuk a lépés jelet, és elvégzettnek tekintjük.
Ha a léptetőmotor lépést veszt, akkor nem biztos, hogy észrevesszük, hacsak nem fut végállásra a gépünk.
A léptetőmotoros rendszert túl kell méretezni, hogy maradjon tartalék egy nem várt plusz nyomatékszükségletre.
A szervó motor meghajtása szabályozásnak minősül, azaz zárt kör: kiadjuk a mozgási parancsot mindaddíg, amíg fel nem veszi a szükséges poziciót. Előnye, hogy van visszajelzése. Azaz a számítógépet értesítheti a vezérlő, ha hibázás történt.
Persze ekkor már valószínüleg létrejött a selejtes munkadarab, de nem megy kárba a munkaidő, nem dolgozik tovább a gép feleslegesen.
Tulajdonság | Léptetőmotor | Szervómotor |
---|---|---|
Pontosság | Alapból 200 lépésre van felosztva egy fordulat, néha 400-ra, de ezt a vezérlője akár 254000 lépésre is tudja növelni. :D Ám ekkor már nem túl jó a linearitás a lépések között. | Az enkódertől függ, ami vagy a motorra vagy a mechanikára van szerelve. A motoron egy fordulat általában 100-tól 4.000-ig terjed. |
Fordulat |
600fordulat/perc felett már csökken a nyomaték, ami ellen a feszültség növelése a megoldás. A kis fordulat miatt nem szükséges komolyabban áttételezni. |
3.000fordulat/perc még nem számít extrémnek. Viszont itt már akár 1:10-es áttétel is elkellhet a rendszerbe, hogy ki tudjuk használni a motor teljes tudását. |
Nyomaték | Erősen függ a motor méretétől. 0.25-12Nm-ig elterjedt. | A méret mellett a villamos paraméterek is nagyban befolyásolják a nyomatékot. |
Dinamika | A léptetőmotor forgása valójában kis pozicionálások összessége, emiatt jön létre az ismert változó frekvenciájú búgó hang, ha köríven mozog a CNC gép. | Feszültség avagy áram változtatására a fordulat is kényelmesen változtatható, mely a vezérlő feladata. |
Tömeg | Vaskos darabok, mivel a mágneses állórész maga a motortest. | A tekercselés a motortest által van védve, ami lehet akár műanyag vagy könnyített kialakítású. |
Rögzítés | Általában NemaXX szabványok szerint. | Van néhány befogó megszokás, de ahány motor, annyi féle. |
Kábelezés | 4-5-6 vezetéknél egyszerű, 8 vezetéknél adatlap használata szükséges | DC: egyszerű, AC szervónál és enkódernél az adatlap használata szükséges. |
Sérülékenység | A motortest ellenálló a mechanikai hatásokkal szemben. | A műanyag ház, a szénkefeház és az enkóder miatt sérülékeny lehet. |
Élettartam: | Örök élet, nincs benne kopó alkatrész. | DC: kefe cserélendő. AC: örök élet, nincs benne kopó alkatrész. |
Ár | Újonnan is megfizethető. Sok helyen megtalálható, de nyomatékos motor ritkán bontható. | Egy kategóriával drágább, pozicionálásra ritkán alkalmasak a hétköznapi motorok. AC: szinte csak iparban használják. |
A villamos motorokról sok jó könyv született már. Iskolában külön tantárgy, így nem mélyednék bele jobban a részletekbe.
Fenti számok az összehasonlítást szemléltetik, nem feltétlenül igaz a kezedben levő motorra.